Meestal communiceren we voor en over anderen. Soms communiceren we over onszelf en vooral over ons mooie vak. Dat doen we onder andere in dagbladen, (vak)tijdschriften en op blogs. Hieronder staan onze recente publicaties.

'Ik zou geen nieuwe BMW kopen, die heeft een heel ander imago'

Communicatiestrateeg Tijn Elferink (31) heeft een witte BMW 320 6-cilinder automaat cabrio uit 1989. 'Hij mag van de verzekering niet buiten staan.' Lees verder

Zaak Weekers bewijst totaal gebrek aan merkdenken

Het aanblijven van Weekers is niet uit te leggen. Het bewijst eens temeer dat politieke partijen nog steeds niets snappen van merkdenken. Lees verder

Wat moet Weekers doen om zijn huid te redden?

@bnrfridaymove: Hoe moet Frans #Weekers zijn huid redden? @TijnElferink geeft gratis tips aan de staatssecretaris in The Friday Move #BNR Lees verder

Hoog tijd voor een jongerenrevolutie

Een grijs gevaar dreigt voor de jeugd. Vakbonden worden bevolkt door senioren en sinds kort heeft grijs Nederland ook in politiek Den Haag een flinke stem opgezet. Generaties worden met populistische bangmakerij tegenover elkaar gesteld. Het is de hoogste tijd voor een tegengeluid, stelt Tijn Elferink. Lees verder

Journalisten moeten berichten en niet berechten

Verdachten worden in de media steeds vaker als daders neergezet. PowNews trekt de capuchon van het hoofd van een verdachte en Jelle Brandt Corstius zet burgers aan tot actie tegen Sjoerd van Keulen. Journalisten moeten berichten en niet berechten, omdat ze op deze manier de rechtsstaat ondermijnen. Lees verder

Woensdag in de finale NK politieke pingpong

Ik ben een liberaal. Meestal stem ik VVD. Ik ben een enkele keer vreemdgegaan, maar met een andere partij dan D66 heb ik nooit geëxperimenteerd. Maar VVD gaat het woensdag zeker niet worden. Lees verder

Politiek ontbeert inhoud en mandaat

Politieke partijen lijden aan inhoudelijke armoede en hebben de kiezer niets te bieden. Een permanente in plaats van een korte campagne kan dat veranderen, stellen communicatiestrategen Ed Sinke en Tijn Elferink. Lees verder

Politieke tunnelvisie is pas ondermijning van de rechtsstaat

Tweede Kamerleden lijden aan politieke tunnelvisie. Steeds vaker worden verdachten weggezet als 'criminelen', 'schurken' en 'straattuig'. Vaak op basis van een krantenbericht. Levensgevaarlijk wordt het als parlementariërs actief betrokken zijn bij de totstandkoming van misleidende artikelen. Lees verder

Contentmarketing in een notendop

Reclame is uit, contentmarketing is in. Wie het succesvol toepast, weet z'n doelgroep echt te boeien en te verleiden. Hoe? Dat beschrijft Podiumauteur Tijn Elferink. Lees verder

PR is de beste SEO

Athlon Car Lease is de grootste leasemaatschappij van Nederland. De marktleider verschijnt op Google pas halverwege pagina vier. Waar gaat het mis? De analyse van Podiumateur Tijn Elferink. Lees verder

Dibi doet gooi naar lijsttrekkerschap GroenLinks

"Tofik Dibi heeft grote achterban op sociale media en kan beter dan oudere generatie, waartoe Job Cohen en Jolande Sap behoren, omgaan met nieuwe programma's als Pownews en DWDD", zegt Tijn Elferink in het RTL-programma Editie NL. Lees verder

Emotioneel exhibitionisme maakt entree in journalistiek

Dat Nederlanders zich in entertainmentprogramma's graag voor gek laten zetten is niets nieuws. Emotioneel exhibitionisme maakt nu ook z'n entree in de journalistiek. Lees verder

Merk PVV nog lang niet zo sterk als merk Geert Wilders

'Wilders trekt stekker uit Catshuis-onderhandelingen', meldde de NOS. Het was niet de PVV, maar Geert Wilders die zich terugtrok. Het merk PVV is nog lang niet zo sterk als het merk Geert Wilders. De persoonsverheerlijking heeft zijn partij heel kwetsbaar gemaakt.Lees verder

ANP redt betrouwbare nieuwsvoorziening met entertainment

Het ANP brengt sinds enige tijd tóch weer entertainmentnieuws. Door de opmars van entertainmentnieuws staan journalistieke basisregels onder druk. ANP bedacht met BuzzE een slimme oplossing om betrouwbare nieuwsvoorziening veilig te stellen. De stap kwam net op tijd, want Novum is inmiddels geen nieuwkomer meer; het persbureau draait proef met een tegenhanger van ANP Perssupport. En daarmee is de dienstverlening steeds completer. Lees verder

Leerdammertje, elk interview kan je laatste zijn

John Leerdam stapte deze week op als Kamerlid. Aanleiding was een interview met 3FM waarin de PvdA'er antwoorden verzint op vragen over niet bestaande onderwerpen en situaties. Leerdam erkent dat hij zich heeft 'laten verleiden tot uitspraken die niet alleen mijn geloofwaardigheid hebben geschaad, ook die van de Kamer als geheel en die van mijn partij'. Leerdam is zeker niet de eerste die door een interview in de problemen komt. Voor het 'Leerdammertje', hadden we bijvoorbeeld al het 'Boekestijntje' en het 'Vogelaartje'. Een ongetwijfeld incompleet overzicht. Lees verder

Politici moeten vaker 'nee' zeggen tegen treiter-tv

Treiterjournalistiek deed de afgelopen weken behoorlijk wat stof opwaaien. Matthijs van Nieuwkerk sloopte in De Wereld Draait Door PvdA-kandidaat Martijn van Dam, Jeroen Pauw zette concurrente Nebahat Albayrak weg als 'Turkse vrouw' en Rutger Castricum, tsja, Rut grossiert in gevallen politici. Buitenhof-columniste Naema Tahir pleitte er zelfs voor 'types als Castricum' uit de Haagse wandelgangen te weren. Maurice de Hond peilde meteen de stemming, en 32 procent van de Nederlanders vindt dat Castricum niet meer in politiek Den Haag zou mogen komen. Lees verder

Meer berichtgeving over Europa is slecht nieuws (PowerPR)

De pers draagt bij aan het vergroten van de kloof tussen burgers en Europa. Dat stelt Peter 't Lam in zijn proefschrift 'De media en Europese integratie'. 't Lam onderzocht hoe Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse dagbladen tussen 1997 en 2006 berichtten over Europa. De Europese Beweging organiseerde donderdag in Nieuwspoort een debat over het onderwerp. Deelnemers waren 't Lam, NRC Europa-correspondent Carolien de Gruyter, assistent professor politieke communicatie aan de Universiteit van Amsterdam Andreas Schuck en Europarlementariër Gerben Gerbrandy (D66). Lees verder

Meer berichtgeving over Europa is slecht nieuws (Molblog)

De pers draagt bij aan het vergroten van de kloof tussen burgers en Europa. Dat stelt Peter 't Lam in zijn proefschrift 'De media en Europese integratie'. 't Lam onderzocht hoe Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse dagbladen tussen 1997 en 2006 berichtten over Europa. De Europese Beweging organiseerde donderdag in Nieuwspoort een debat over het onderwerp. Deelnemers waren 't Lam, NRC Europa-correspondent Carolien de Gruyter, assistent professor politieke communicatie aan de Universiteit van Amsterdam Andreas Schuck en Europarlementariër Gerben Gerbrandy (D66). Lees verder

Dagbladen houden 'oneerlijke concurrentie' zelf in stand

De NOS maakt vandaag bekend dat het 'de nieuwsminuut' gaat delen met lokale en regionale omroepen. De Nederlandse Omroep Stichting is hard op weg de grootste en belangrijkste nieuwsleverancier van ons land te worden. Eerder stelde het videocontent beschikbaar aan dagbladen. Al langer klinkt er kritiek over oneerlijke concurrentie met dagbladen. Terecht of onterecht, media houden het zelf in stand. Lees verder

Kamerleden vertrouwen te veel op de media

Kamerleden baseren hun mening vaak op berichten uit de media. Dat is ook wel begrijpelijk, aangezien ze in grote mate afhankelijk zijn van beschikbare informatie. Al kun je wel vraagtekens zetten bij de eenzijdigheid van informatie waarop de Kamer zich baseert. Journalistiek leidt tot Kamervragen, in plaats van Kamervragen tot nieuws. Slechts een op de vijf vragen blijkt niet gebaseerd op een mediabericht. Daar komt nog bij dat nieuws zelf een selectie is; er is veel belangrijks dat de krant niet haalt. Lees verder

Word vrienden met de PvdA

Wie z'n bedrijf of merk op de politieke agenda wil hebben, moet bij de Partij van de Arbeid zijn. Zorg dat je in De Telegraaf of de Volkskrant komt en Kamerleden staan in de rij om vragen te stellen. Lees verder

Commerciële beïnvloeding journalistiek komt voort uit luiheid

Er zijn van die discussies die eens in de zoveel tijd oplaaien. 'Het persbericht is dood' is er zo eentje. Nee, het persbericht is niet dood, het slechte persbericht heeft nooit geleefd. Maar goed, laat ik die bewaren voor een andere keer. De veenbrand die deze week oplaaide, is de discussie over de commerciële beïnvloeding van de journalistiek. Lees verder

Contentstrategie: kiezen of delen

"Het is net als hardlopen: je begint er lachend aan en op een gegeven moment vraag je je af: waar ben ik aan begonnen?" Karel Kolb, over het schrijven van zijn boek 'Contentstrategie voor het web'. Maar ja, als contentspecialist kun je bijna niet anders dan het goede voorbeeld geven en content creëren over je eigen expertise. En, eerlijk is eerlijk, we zijn blij dat hij de moeite heeft genomen. Lees verder

Het einde van a-sociale media

Wie z'n bonus opzij heeft gezet om in mei Facebook-aandelen te kopen, doet er wellicht verstandig aan het boek 'Het Einde van de Privacy' te kopen. Komende vrijdag overhandigt schrijver Adjiedj Bakas het eerste exemplaar aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. De 'trendwatcher des vaderlands', zoals Bakas zich graag laat noemen, voorspelt hierin een krimp van social media. Lees verder